02 november, 2011

Jeg tror

Ofte blir jeg spurt av folk på skolen om hvordan jeg kan tro på en Gud jeg ikke ser. En jeg aldri har hilst på eller sett et bilde av. En jeg ikke kan snakke med. En som ikke er synlig.

Og det hender jo da at jeg kunne tenkt meg at Gud var en fyr jeg kunne vise frem.
”Øy, se her”, liksom. Her er Han. Jeg kødder ikke. Han finnes.
Det hadde vært litt deilig om Gud kunne bevises.

Samtidig hadde han ikke vært den helt store Guden om jeg, med min treer i matte kunne bevise Hans eksistens. Hallo! Det hadde virkelig vært en stusselig Gud.

Men, uansett, jeg tror - at han finnes.
Jeg kan ikke se han.
Jeg har ikke møtt noen engel i dusjen

Jeg får ikke alt jeg ønske meg til jul.
Men jeg tror. Det er jeg helt sikker på.

Det kjennes så riktig at det er en som står bak. En som har kontroll. En som har en plan. Eller en mening med alt. En Gud som bryr seg. En Gud som kjenner meg.

Og jeg opplever faktisk at Gud er synlig, jeg.
Hvor skulle ellers all denne godheten jeg opplever komme fra?
Den må jo komme fra et sted.

Som når Vibeke følger meg hjem etter kor-øvelsen fordi jeg ikke vil gå alene om kvelden.
Eller når ting ikke er så bra, og mamma ser meg i øynene og sier «Vet du hva, dette klarer vi, dette kommer vi oss gjennom!»

Ingen kommentarer: